zaterdag 4 april 2015

Altijd aantrekkelijke wijnen uit Alto Adige

Het is er mooi. De bussen en treinen rijden er op tijd. In sommige delen spreken ze geen Italiaans. Zomaar drie losse opmerkingen die ik hoorde bij de proeverij Alto Adige/Südtirol van Claartje Grielis. De meest Noordelijke provincie van Italië en het zuidelijke gedeelte van de streek Tirol. De hoofdstad is Bolzano, er wonen iets meer dan 500.000 inwoners. Tweederde van de bevolking spreekt Duits. Het gebied ligt in de Dolomieten en is bergachtig. We proeven wijn van domeinen die Claartje zelf heeft bezocht, dat geeft altijd een bijzondere dimensie en is vertrouwenwekkend. 
 
We zetten de mond naar wijn met een prettig zuivere Pinot Blanco 2013 van Prey, Castell Salleg. De Gewürztraminer 2013 van Peter Sölva is vrolijk; de druif wordt herkend. Karaktervolle wijn met mineralen. Eric ruikt lychees (Berry: dan is het 95% zeker dat het gewürztraminer is), gedroogd fruit en eucalyptus. Hij proeft bitterkoekjes en mandarijn. 

Nova Domus 2012 Riserva Cantina Terlan
De wijn is gemaakt van 60% Pinot Blanco, 30% Chardonnay en 10% Sauvignon. Ik ruik honingmeloen en ook wat honingimpressie in de geur. Viefe wijn, strak en fruitig. Eric denkt meteen aan houtgelagerde Chardonnay en dat klopt. De helft van de wijn is opgevoed op houten cuvees en de helft op houten vaten. Cees benoemt hazelnoot, tropisch fruit en papaya. De opbrengst van deze wijn is 42 hl/ha. Fraai. 

In de serie lichte wijnen heb ik meteen een zwak voor de St. Magdalener 2013 van Cantina Terlan. 85% Schiava en 15% Lagrein. Heel licht van kleur, aardbei in de geur, lekker! De geur vervliegt wel snel, terwijl de smaak blijft nahangen. 

Amistar Cuvee Rosse 2012 Peter Sölva
Merlot, Cabernet Sauvignon, Lagrein, 5% Cabernet Franc 5% Petit Verdot. Een verrassend lekkere wijn, zegt Noël, evolutie in de kleur, mint in de geur, wat leer en een mooie aanzet. Mijn aantekeningen: kruidig, licht kreupelhout, kleine neus, sappige smaak met goede zuren. 

Cassiano 2012 Manicor
Merlot (50%), cabernet franc (30%) en ieder 5% van cabernet sauvignon, petit verdot, tempranillo en syrah. Hartendiefje van Claartje. Paarse rand. Mooie zwoele geur, morelkers en pruimen, zoethout, na het ruiken schrijf ik meteen twee *-sterren bij mijn aantekeningen. De smaak doet me denken aan jam van vier soorten zomerfruit, een licht zoetje, een echte charmeur, hangt ook lang na. Wildwijn. Twan ruikt chocolade, Noël geweekte pruimen, Nello rozemarijn en eucalyptus. 

Krafuss Pinot Noir 2010 Aloïs Lageder
Hartendiefje van Claartje. Toos benoemt drop, leer, kers en laurier. De wijn is goed in balans, sappig en elegant, aldus Toos. Ik vind deze fraaie wijn dé wijn van de proeverij: zacht verfijnde geur met rozen en kruidkoek, licht kruidnagel, vief. Doorzichtige kleur met tuilé rand. Veel rondeur en finesse, vrouwelijke wijn. Erg fraai. 

Löwengang 2010 Aloïs Lageder
Oók verschrikkelijk mooi. Maar deze wijn is meer rustiek, zegt Toos. Deze wijn van Cabernet Sauvignon heefteen donkere kleur, sjepdrop en laurier in de geur. Pure chocolade. Meer kracht. Bittertje. Een recht voor zijn raap wijn, voor bij herfstige stoofpotjes. En Lente stoofpotjes natuurlijk. Dat mag ook. 

Wijndomein Manincor
Le Petit 2012 Manincor
Adembenemend mooie wijn van petit manseng. Een wow-wijn, zegt Gerard. Twan benoemt rabarber, ik ruik en denk: inderdaad! Paul benoemt edele rotting, banaan en marsepein. Mijn aantekeningen: perzik, ananas, een duidelijks stinkertje dat ik associeer met pourriture noble/edele rotting. Geweldige balans. 

Mooie proeverij, ik neem me voor om Alto Adige op mijn bucket list te zetten. Ik wil er gewoon eens naar toe. Want het is genieten daar.  

Geen opmerkingen: