zondag 13 mei 2012

Bewuste keuze proeverij: de beïnvloeding van ons brein

Wijnaffiche
Wijn kiezen, dat doen we helemaal niet zo bewust. Dat weten de lezers toch? Wie in de supermarkt voor een groot rek met wijnen staat, kijkt wáárvan de meeste flessen zijn verkocht. Want die zal wel goed zijn. Wie in voorkoop wijnen wil bestellen (ze liggen dan nog op fust in Frankrijk) kijkt naar de Robert Parker of Jancis Robinson punten. Een wijn met 86 punten zal minder goed verkopen dan een wijn met 94 punten. En dan de reclametaal. Want die heeft óók sterke invloed! Dit is de lekkerste Chablis die ik ooit heb gedronken. Uitgeroepen tot ’s wereld beste Cava. Als we dat horen, krijgen we ineens een wijn met een verhaal. Dat schenkt beter uit aan vrienden. Gerard van Avendonk componeert een proeverij rondom het thema ‘bewuste keuze’. In de proeverij zitten ook wijnen die op biodynamische wijze zijn gemaakt. Soms staat dat op de fles. Soms kiest de wijnboer ervoor om dat niet te vermelden, ‘die vindt het vanzelfsprekend’.  Omdat wij blind proeven, waarderen we de wijn met de tong. En dan kom je soms voor rare verrassingen.

Neem nou de indrinker. ELYSSIA Pinot Noir Brut, een Cava van druiven die groeien ten zuidwesten van Barcelona. Dit is dus die Cava die werd uitgeroepen tot beste Cava ter wereld. Ik hoor véél proevers aardige commentaren geven bij de wijn. Mijn aantekeningen zijn nogal kleintjes: groffe mousse, nauwelijks neus, matig glas. Voor de prijs van deze wijn koop ik liever twee mooie Prosecco’s. Zeker weten doe ik het niet, maar stel dat deze indrinker ‘open’ was geschonken. En we horen ondertussen het verhaal over de Beste Cava ter wereld. En de officiële proefnotitie: zwart fruit met heerlijke frisheid en zachte afdronk. Mogelijk zou mijn brein het dan een verduveld lekker glas vinden. Want die grijze cellen laten zich graag beïnvloeden.
We proeven steeds twee wijnen naast elkaar. In de eerste serie een Franse Menetou Salon (waar mijn voorkeur naar uitgaat) naast een superexpressieve Nieuwzeelandse Marlborough (waar veel andere proevers voor kiezen). De wijnen van sauvignon blanc zijn fris en sappig. Mogelijk kiest mijn brein voor die Franse wijn omdat ik die smaak veel beter ken.
In de tweede serie twee 100% chardonnay.
Blason de Bourgogne, Montagny 1er Cru 2009                                             
Neutrale neus met een vage impressie van brandnetel. Ook veel hout, dit is een wat vettige wijn, met rondeur in de mond en amnadelbitters in de afdronk. Hangt lang na. Goede prijs/kwaliteit verhouding. Verdienstelijk glas en mijn voorkeur.
Vaudon Chablis 2010, Drouhin
De Chablis waarvan de inkoper zegt: de mooiste Chablis die ik ooit heb gedronken. Ook de wijn die bio-dynamisch is gemaakt, met alleen maar handwerk in de wijngaard. Dat zijn allemaal details die bij het ‘open’ schenken van de wijn onze zintuigen op scherp zet. En ook hier zijn mijn aantekeningen na het blindproeven kleintjes: Houtrijping. Hoge zuurgraad. Mist wat natuurlijke charme.
In  de derde serie staan drie chardonnay wijnen: een uit Zuid Afrika, een uit Argentinië en een uit Italië.

Lanzerac Chardonnay 2010, Stellenbosch Zuid Afrika
Toos noemt de neus fijn, ze ruikt tropisch fruit en een zoetje in de vettige smaak. Noël benoemt de neus als expressief met exotisch fruit. Mijn aantekeningen: goudzweem, boenwas en viooltjes in de neus, dit is een volle wijn met veel alcohol. Botertje. Krachtpatserig glas wijn.
Planeta Chardonnay 2008, Sicilië
Voor mij de beste witte wijn van de proeverij. Hans noemt de wijn geparfumeerd, Toos geeft kruidig als omschrijving en Noël ruikt boenwas. Ik omschrijf de kleur als oud goud en ruik een combinatie van afwisselend mango, banaan en roomboter. De smaak is rijk en voluptueus.
Dat brein van ons gaat dus gewoon met ons op de loop, afhankelijk van de omstandigheden. In de eerste rode serie gebeurt het opnieuw. Er staat een wijn van grotendeels merlot uit Saint Emilion: Château Franc Bigaroux, Grand Cru, jaargang 2006. Mijn aantekeningen zijn prima, maar ik heb geen *-sterretjes bij de wijn gezet. Na onthulling zie ik dat ik dezelfde wijn uit 2005 na een eerdere proeverij heb gekocht om in de kelder op te leggen. Die eerdere jaargang vond ik dus met zekerheid mooier dan deze. Paul noemt de wijn inktig, Claartje ruikt anijs en Martin benoemt in de wijn drop en tannine. Mijn aantekeningen: expressieve neus met kruidnagel, warm. De smaak is moeilijk, hoge zuurgraad.
Valdivieso Syrah Reserva 2007, Chili
Paarse rand nog, een impressie van paprika in de neus. Klassieke smaak met hoog concentraat. Een wijn die niet zo ‘meegeeft’ staat in mijn aantekeningen. Hans benoemt dat de wijn qua body en balans wat meer brengt dan de volgende wijn, Toos ruikt cassis en chocolade, jam; Noël noemt de wijn ‘net niet fijnzinnig’. En daar kan ik het helemaal mee eens zijn, de volgende wijn heeft veruit mijn voorkeur.
Planeta Syrah 2007, Sicilië
De mooiste rode wijn van de proeverij. Diepdonkere kleur, zwart bijna. Klassieke neus met cassistonen, mocca en chocolade. Zwoele aandronk en héél veel inhoud. In mijn aantekeningen staat dat de wijn uit een warm land moet komen. De smaak is een tikje opdrogend. Al determinerend zou mijn wild guess zijn uitgekomen op malbec uit Argentinië. Niet dus.
Gerard heeft drie prachtige oude sherrys als laatste serie, dat is ontzettend leuk want zo vaak proeven we die niet.  De amontillado komt voor mij in de serie niet tot zijn recht (wat scherp), maar de andere twee zijn werelds!
Sandeman Royal Corregidor, Rich old olorosso, 20 years
Nootjes, toffee, abrikozentonen. Mooie rondeur en goed concentraat.
Sandeman Royal Ambrosante, old solera Pedro Ximenez, 20 years
Fluwelige rondeur, zéér harmonieus. Dit is nectar om te drinken met een compleet smaakgamma van krentjes, basterdsuiker, pruimedanten, vijgen en caramel. Grootse sherry. Drie *-sterrenwijn. Om stil van te worden.
Een boeiende proeverij om nog eens aan terug te denken. Vóórdat we aankopen doen. Op het moment dat we aankopen doen. Én als we proeven/drinken. Wáárom kocht ik deze wijn? Gingen de grijze cellen met mij op de loop? Wie zal het zeggen… Bedankt, Gerard.

Geen opmerkingen: