zaterdag 13 november 2010

Slim opgezette “Ontdek je plekje” proeverij maakt proevers radeloos

Rob van Ginneken zet ons verschillende series wijn voor en wij mogen – de flessen zijn geblindeerd - raden uit welk gebied de wijnen komen. De indrinker en de eerst vier series komen uit één regio/gebied. Je denkt natuurlijk… dat is te doen en we zullen het wel raden bij de eerste of tweede serie, ervan uitgaande dat het een bekend gebied is. Nou, ik moet zeggen dat valt dus niet mee. Als complete proeversgroep beslissen we welke regio we invullen.

Bij de indrinker worden Australië, Italië, Spanje en Portugal genoemd. We vullen Catalonië in. Fout!

1e serie: Italië, Argentinië, Zuid Afrika en Frankrijk. Als groep besluiten we: Languedoc. Fout!!

2e serie: Californië of Zuid Afrika. We kiezen samen Zuid Afrika. Fout!!!

De frustratie bij ons is steeds groter, net als de glimlach van Rob.

3e serie: Italië en Rhône. Hans noemt bij de 2e serie al Rhône, maar op dat moment worden we het niet eens met elkaar. Nu gelukkig wel. Het is Rhône.

Cote Rotie 2005, Madiniere, Yves Cuilleron
Noël beschrijft de kleur als karmijnrood. Ik ruik kersen, bessen en koffie. De neus heeft veel kruiden met flink wat peper. Dit doet mij denken aan een mooi vochtig herfstbos. Dit is toch Syrah? Dat heb ik dan gelukkig goed. De wijn heeft een strenge aanzet met nog flink wat tannine. Er zijn mooie zuren en een klein bittertje aanwezig. De afdronk is mooi elegant. Erg mooi begin van de avond!

In de 2e serie staan drie Châteauneuf-du-Pape’s naast elkaar van oude stokken.
Clos des Brusquieres 2000, Châteauneuf du Pape
Gemaakt van gemiddeld 75 jaar oude grenachestokken (80% grenache, 10% syrah en 10% mourverdre). In de neus: kersen en zwarte bessen. Ik hoor Noël mint zeggen. In de mond proef ik weer kersen en zwarte bessen met heerlijk cederhout en zoete tabak. De wijn heeft een zachte aanzet, bittertje, aangename zuren en een lekkere frisheid. Hele mooi wijn en voor mij de mooiste van deze serie.

Berthet-Rayne 2007, Châteauneuf du Pape
Kleine neus met bouillon, eiken en koffie. Harde aanzet en flink wat tannine. Ik schrijf op: te jong. Volgens RP moet je deze wijn wel nuttigen binnen 10 jaar.

Tardieu-Laurent 2007, Châteauneuf du Pape
In de neus stof, tijm, chocolade, kersen en iets floraals. De smaak is rokerig met chocolade en donker rood fruit. De wijn is stevig en ook hier zijn de tannine nog hoog. Hier schrijf ik ook weer te jong maar duidelijk een wijn met potentie.

In de 3e serie

Cornas 2007, Les Mejeans, Jean-Luc Colombo
Kleur, donker paars. Ik ruik kersen, zwarte bessen, tikkie lijm en eikenhout. De neus is romig en er zit veel fruit in. Ik proef veel fruit en de wijn is lekker fris. Aangename tannine en lekkere zuren. Mooie wijn en tevens hartendiefje van Rob.

Domaine Raspail-Ay, Gigondas 2007
In eerste instantie gesloten in de neus, daarna ruik ik flink wat kruiden waar het tijm overheerst (deze avond al diverse keren tijm opgeschreven, is dit typisch iets voor Rhône?) De neus doet ook zoet aan. De wijn heeft veel fruit en komt bij mij nog streng over.

In de laatste serie krijgen we 3x wit uit een andere regio/gebied. We gaan naar Duitsland. De proevers raden het gebied niet, maar dat is voor velen een nog onbekend gebied: Mittelrhein. Rob en Berry hebben dit gebied bezocht en werden verrast dat ze hier mooie wijnen maken voor een mooi prijs.

Matthias Muller, Bopparder Hamm Mandelstein ‘MM’ 2009 Riesling Spatlese Feinherb
In de neus perzik, mint, citrus, frisheid en iets kruidigs. De wijn heeft een mooie zoete aanzet met in de smaak appeltjes. Daarna lekkere frisse zuren. Mooie wijn!

Weingart Schloss Furstenberg 2008 Riesling Kabinett
Ik ruik appels, honing, stro, petrol. Je proeft veel fruit en wat ik erg mooi vind is dat het zoet/zuur verweven is. Het zoet/zuur speelt hier een spel met elkaar. Heerlijk!!

Matthias Muller, Bopparder Hamm Ohlenberg 2006 Riesling Beerenauslese
Meteen duidelijk in de neus dat we hier te maken hebben met een zoetere wijn dan de andere 2 uit de serie. Ik ruik zoete appels, honing, hooi en een beetje lijm. Heerlijke zoete aanzet waar de honing en zoete appels terug komen. Later in de afdronk komen de mooie zuren naar voren. Prachtige wijn! Hartendiefje van Rob.

Het is een zeer mooie maar ook vooral een zeer leerzame avond. Radeloze proevers, zich realiserend welke rijkdom Rhône te bieden heeft. De eerste beste keer dat ik weer tijm ruik, dan denk ik……… Rhône!

Verslag en proefnotities Berry Marinussen
Foto boven artikel: bliksem boven Chateauneuf du Pape

Geen opmerkingen: