zaterdag 6 april 2019

Nederlandse wijnen: gewoon dóórgaan, dóórgaan


Wijngaarden De Kleine Schorre
Misschien moet er wel een steekje los zijn, als je wijnbouwer wilt worden. Veel werk. Onder moeilijke omstandigheden. Afhankelijkheid van het weer. En als alles meezit en er een puike wijn is gemaakt… moet je ook nog verkooptalent hebben. Valerie Bollen heeft zich al verdiept in onze opvattingen en wéét dat er romantici zijn over Nederlandse wijn en sceptici. De laatsten mopperen graag. De romantici denken in lijn met de Griekse filosoof Socrates: ‘Hoe geringer onze verlangens, des te dichter naderen we de Goden.’ We proeven Nederlandse wijn uit bijna alle provincies. Valerie toerde 600 kilometer om de wijnen te verzamelen, te spreken met de wijnbouwers.

Er zijn veel proeverijen waarbij we aanzienlijk minder druivenvariëteiten op tafel hebben staan. Dit keer Riesèl, Riesling, Auxerrois, Johanniter, Souvignier Gris, Solaris, Muscaris, Dornfelder, Regent, Cabernet Cortes, Cabernet Noir, Cabernet Cantor, Monarch en Pinotin.

Deze scribent behoort tot de romantici; ik waardeer nagenoeg iedere Nederlandse wijn. Voor het website verslag beperk ik me tot de beste.


Auxerrois 2018 De Kleine Schorre, Schouwen Druiveland
Guus en Sitare de Jong beheren het proeflokaal waar De Kleine Schorre te proeven is. Een echt interessante wijn, omdat er écht wat te proeven valt. Stuivende geur zegt Kees, met viooltjes, ananas en peer zegt Toos, en een lang nahangende smaak. Ik vind de wijn aanmerkelijk voller dan de riesling die er naast staat. Goede geur met banaan en roomboterbabbelaar. Later komen ook mineralen door. De smaak is levendig met een piepklein zoetje, tikje vettig ook. Een hele knappe prestatie. Hartendiefje van Valerie. Wijn uit Zeeland.


Hans Peters van de Proeftafel in Zeist
Muscaris 2017 Aan de Breede Beek, Nijkerk
Henk Breugem maakt een wijn die een demi-sec karakter heeft. Stuivende geur, licht kruidig en overrijp fruit determineert Leila. Ik ruik bloemetjes en een muscataroma, milde aandronk. Veel mensen zullen deze wijn als aperitief lekker vinden. Rob heeft er moeite mee: het is een populist die hard roept, zegt hij, een bittertje op het eind en wat solution. Voor mij is het een prachtige wijn die gastronomisch breed inzetbaar is. Bij rilettes, bij paté en vooral ook bij aziatische gerechten. Chapeau! Wijn uit Gelderland.


Seuterie Spankel, wijngoed Hof van Twente
Roelof en Ilse Visscher maken van de Riesèl druif een mousserende wijn die volgens mij blind geschonken de vergelijking met heel wat prosecco, cava en cremant met glans kan doorstaan. 24 maanden sur lie gerijpt. Willem Jan benoemt citrus, appel, noten en sinaasappelzeste. Mijn aantekeningen: frivole mousse danst door het hele glas, fijne, prettige geur met licht citrus, banaan en later ruik ik warempel ook mango. Heel prominent zure aandronk. Uiterst verdienstelijk glas uit Overijssel. Voor mij de mooiste wijn van de proeverij. Hartendiefje van Valerie.


Cabernet Cantor, Monarch en Cabernet Noir 2017 Domein Tussen Rug en Rijn
Simon en Hans Crone maken in Elst heuvelrood. Kees prijst de kersen in de geur. Paul is heel gecharmeerd van de wijn met bloedrode kleur, pure chocolade in geur en duidelijke tannines (nog jaren mee wachten, zegt hij). Mijn aantekeningen: paarsige rand, bramen in de geur. Een vluchtige en sappige smaak met liefelijke tonen. Wijn uit Utrecht.



Cabernet Noir 2016 “Diva” Wijngoed Wilgenhorst, Zeewolde
Geert Holings maakt een rode wijn in Flevoland. Saskia benoemt zachte tannines en cranberry. Ik vind dit de beste rode wijn uit de proeverij, doet me duidelijk denken aan Anjou/Loire wijnen (ik dacht blind geproefd dat we de Linie uit Made in het glas hadden). Paprika in de geur, ook terugkomend in de smaak die wat ontoegeeflijk is – daar moet je van houden. Aardse tonen, bittertje in de afdronk. Knap hoor.

Regent en Pinotin 2016 Betuws wijndomein, Erichem
Linge Rood van Diederik Beker en Arina van Leenen. Saskia benoemt de paarse kleur, mocca en chocolade. Gedroogde kruiden en hoge zurgraad. Annemieke noemt de zuren pittig. Wijn met een frivole smaak, heel vlot en sappig. Mist voor mijn wat ruggegraat. De wijn kreeg 12 maanden opvoeding op hout. Hartendiefje van Valerie.

Na het informatieve rondje vooraf “Wat vinden we van Nederlandse wijn” blijken de meningen na afloop in het rondje niet wezenlijk veranderd. Al dragen de sceptici hun mening nu met meer mildheid uit: “Het is helemaal niet verkeerd”.  Conclusie is: gewoon dóórgaan, dóórgaan.

Geen opmerkingen: