zondag 13 maart 2016

Geweldig thema in maidenproeverij: technische versus authentieke wijnen

Cobie Vissers eerste proeverij. Ze verontschuldigt zich dat ze als een docente voor de klas staat. Niet nodig. Vinden we op zijn tijd best fijn. En zo horen we dat er 54 technieken zijn om wijn te maken. Als iemand een wijn als ‘gemaakt’ beschrijft – Nello heeft er een neus voor – dan is dat meestal geen compliment. Maar Cobie merkt terecht op dat er tegenwoordig nauwelijks meer écht beroerde wijnjaren zijn, zoals twee generaties terug 1968 of 1972. Door de techniek is het algehele niveau van wijnmaken enorm gestegen. 

Die techniek slaat misschien wel door als er houtkrullen worden toegevoegd aan wijn, om de fraaie vanilletonen te creëren die een wijn krijgt na rijping op barriques. Of als wijn uit verschillende landen en terroirs toch hetzelfde smaakt omdat er laboratoriumgisten zijn gebruikt. We proeven blind twee crémants, twee witte wijnen van sauvignon, twee chardonnay, twee keer drie rood en een dessertwijn na. 

We proeven een Crémant d’Alsace van de coöperatie van Hunawihr en een Crémant de Loire van het kleine Langlois Château, de eerste is van pinot noir, de tweede van cabernet franc. De voorkeuren liggen uiteen onder de proevers. Ik vind de Elzasser een tikje eendimensionaal, de Loire ook eenvoudig maar heel prettig en licht mineraal. 

Domaine du Haut Perron 2014 Touraine
Meteen een hartendiefje van Cobie. Nello determineert banaan, snoepjes, brood en goede zuren. Moderne wijn. 

Claude Lafon 2013 Reuilly ‘La Raie’
HansL geeft de voorkeur aan deze wijn: schoner, mineraler, meer plezier. Heel expressieve geur met buxus, jasmijn en passiefruit. Betere balans is ook mijn gevoel. 

Of mijn smaak nou enorm is verbeterd? Ooit zag ik de chardonnay 2013 van Louis Latour uit de Ardeche aan voor een hele hoge Bourgogne – in de vorige eeuw. Ik vond de wijn nu matig, net als Kees die ‘dunne wijn’ oordeelt. 

Macon Mancey 2009 Henri de Villamont
Aangenaam zacht, zegt Rob. Amandel, noten en abrikoos, zegt Kees. Zeer rond, gul en met goede zuren, zegt Paul die een écht goede neus heeft voor witte kwaliteitswijnen. Karaktervolle wijn. 

In de eerste rode serie staat maar een wijn die me echt aanspreekt, ik geloof dat dat de klassieke wijn is. De moderne Châteauneuf du Pape kan me niet bekoren, net als de veel-waar-voor-je-geld-maar-na-een-glas-vervelende Argentijnse malbec. Ook al staat er Rothschild op het etiket. 

Château Haut Surget 2011 Lalande de Pomerol
Hartendief van Cobie. Ik vind het wel mooi, dat zo’n Pomerol boer de anderen de loef afsteekt. Dus even gegoogled. En ja hoor, op de website zien we de vierde generatie wijnboer, met foto’s van opa en de kleinkinderen en zelfs kinderen die wijnen uitschenken op een beurs of bij een proeverij. Dit is duidelijk een familiebedrijf. Sympathiek. En… hé, daar zien we meneer Hubert de Bouard (Angelus) die consultant is bij dit bedrijf. Nou dat verklaart waarom deze wijn zo goed is. Eric noemt de wijn rustiek met een impressie van olie en kers. Noël benoemt evolutie, drop en een bittertje. Ik ben helemaal enthousiast over deze wijn: leer, tabak, stal en mocca. Lenig en elegant, fijne wijn met ceder in de geur, heel veel karakter. 

In de derde serie worden we gefopt door Cobie. Naast de zuidfranse wijn van marselan staan twee precies dezelfde flessen “fucking good wine 2013” van Neleman. Eén ervan is behandeld met hypoventilatie, een soort mixer waarmee je meer lucht in de wijn kunt brengen. Nou, het ontluisterende feit: ik heb de twee wijnen niet als hetzelfde herkent. De wijn met hypoventilatie vind ik ‘moeilijk’ staat in mijn aantekeningen: gesloten neus, ontoegeeflijk en stoffig. Ik hoor Just en Claartje wel positieve proefnotities geven. Die geef ik ook bij de onbehandelde wijn: kreupelhout in de geur, leer, een slikreflex bij de wijn in het glas, open wijn met goede balans en een impressie van bittere chocolade. Een zekere elegantie ook. 

Techniek, zoveel is duidelijk, daar moet je meerdimensionaal naar kijken. Het is helemaal niet zo slecht, maar maakt wijnen zelden écht adembenemend.

Applaus voor deze fijne eerste proeverij.

Geen opmerkingen: