zaterdag 25 januari 2014

Dessertwijnen, we zijn er nog niet klaar mee...

Bacchus door Caravaggio
Wat Rafaël, Rembrandt en Caravaggio zijn voor de kunst met een grote K, dat zijn Sauternes, de edelzoete Duitse wijnen en Tokaji voor dessertwijnen. Al eeuwenlang genieten koningen, edellieden en rijke koopmannen van deze hemelse wijnen. We hebben ook nog Leonardo da Vinci, als we de versterkte wijnen meenemen, dan eist Port natuurlijk die plek op. Berry Marinussen had twee van deze vier wijnen in zijn proeverij, ze maakten indruk. Andere wijnen zijn ‘uitdagers’ van de klassieke gebieden. Berry zette Coteaux du Layon, Jurançon, Saussignac, Noble Semillon uit Chili en Zuid Afrikaanse wijn in. De twee hartendiefjes van Berry waren een Moezel Auslese en de Jurançon Doux. We zijn nog niet klaar met dit thema, zoveel is duidelijk. Hieronder de mooiste wijnen van de proeverij.
 
Domaine Castera 2000 Cuvee Privilege Jurançon
Hartendiefje van Berry. Wijn gemaakt van gros manseng. Goudgele kleur. Jan ruikt mierikswortel, Martin een truffelimpressie, Willem-Jan amandel en caramel. Mijn neus ruikt overrijpe banaan en honing, de wijn hangt na, heeft ook zuren. Leuk glas.
Vendanges d’Autrefois 2006 Saussignac
Piepklein gebied in de Dordogne. Echt een liefhebberswijn, wie Saussignac in de kelder heeft, is een bofferd. De kleur is goud met die mooie oudgoudzweem, de complexe neus biedt onder meer toffe, honing en… nougat. Ook mandarijnenlikeur. Dit is een Rubensiaanse wijn, lekker dik en rond. Botytris in de neus en werkelijke uitstekende balans. Mooi glas.
Viu Manent 2011 Semillon Noble, Chili
Wijn uit de valei van Colchagua. Veel proevers denken aan sauvignon, maar het is als we de fles mogen geloven 100% semillon. Hans ruikt grapefruit, Gerard komkommer en groene paprika! Ik ruik tropisch fruit en brandnetel, ja, ook ik denk aan sauvignon. Later ruik ik zweetvoeten en passiefruit. In mijn aantekeningen staat: schitterende balans. En dat in combinatie met elegant, die is overduidelijk een hele mooie uitdager van de gevestigde orde.
Weltevrede 2006 Ouma se wijn, Robertson Valley, Zuid Afrika
Witte wijn van muscadelle, Kees ruikt mango en belga kauwgum, ik ruik honing met een hint van lavendel. In smaak vijgen, vijgen en nog eens vijgen! Ook wat rozen in de neus, in combinatie met uitstekende balans en elegantie maakt dit een heel fraai glas.
Niepoort Late Botteld Vintage 2007, Portugal
Berry schenkt dit graag en dat is te snappen. Rob benoemt de neus als een tikje medicinaal en de smaak als lekker intens. Ik moet denken (we proeven blind) aan een grenache, lekker donkere kleur, veel smaak met associatie van chocoladebitters, fijn glas.
Bopparder Hamm Mandelstein 2010 Riesling Aulsese, Matthias Müller, Mittelrhein
Fantastisch glas, voor mij een van de beste wijnen van de avond. Goudgeel. Expressieve neus: tropisch fruit, perzik en ananas. Prachtige zuren in de aandronk, ook weer perzik. Citrus nahangend. Erg fraaie wijn! Rob benoemt de wijn als intens, met duidelijk honing en zelfgemaakte appelmoes. Dit is een schitterend glas uit een topjaar.
St. Urbanshof 2010 Bockfein Ockfen, 1er Lage, Riesling Auslese, Mosel
Hartendiefje van Berry. Gele kleur en helder. De neus is wat mij betreft gesloten, ik ruik niet veel. Sebastian ruikt caramel en toffee, Paul ananas. Deze wijn is iets minder dik dan de Mittelrhein Auslese, zuren in de aandronk, veel citrus en spel. Ik krijg het niet over mijn hart om deze wijn uit te spuwen. P r a c h t i g   glas. Dit is een goed voorbeeld van een wijn die duidelijk maakt waarom edelzoete Duitse wijnen al decennialang, eeuwenoud, een grote reputatie hebben.
Heerlijke proeverij. 

Geen opmerkingen: