zaterdag 19 juni 2010

Zomerwijnen voor fijnproevers

Gul, expressief, feestelijk uitgelaten en ongecompliceerd. Een glas koele Beaujolais is dé zomerwijn bij uitstek. Elf plaatsen hebben een eigen appellation controlee: de crus de Beaujolais. Hans van der Horst laat al vele jaren nu en dan die crus naast elkaar proeven. Daar ben ik hem zeer dankbaar voor, want er is nu een vak in de kelder gereserveerd voor Brouilly en Morgon, die ik op deze proeverijen heb leren waarderen als de crus die mij het best bevallen. De nuances en verschillen proeven tussen de Crus is niet eenvoudig, onderscheiden om welke appellation het gaat, dat is écht een werkje voor de fijnproevers.

Domaine des Braves 2008, Regnie, Paul Cinquin
Het eerste glas dat op tafel stond en wat mij betreft een van de beste. Het méést true-to-type. Paars violet van kleur, een gulle neus met veel expressie, goede en liefelijke zuren en een sappige en milde smaak. Charmeur.

Chateau du Chapitre 2007, Brouilly
Helderrode kleur, in de neus een combinatie van framboos en mineralen en een smaak die opvalt door een combinatie van sap, strengheid en een bittertje. Aangenaam.

Domaine Gaget 2007, Morgon Cote du Puy
Zeer lichte kleur, een neus met een stinkertje, even dacht ik zelfs onzuiver, een volle smaak met wat mineralen/steen, robuust en met veel kracht. Nello noemt de wijn verleidelijk.

Domaine Desperrier 2007, Moulin-a-Vent, Clos de la Pierre Monopole
Claartje ruikt bloemen, ik ruik ook nog kreupelhout in de verfijnde neus. Dit is een goede wijn die nog wel even mag liggen, er zijn nog wat tannines, goede zuren en hangt mooi na.

Domaine Desperrier 2005, Moulin-a-Vent, Clos de la Pierre Monopole
En zó worden je wensen meteen vervult: Hans zette in de laatste serie drie 2005 Crus naast elkaar. Ik hoorde veel goedkeurend gemompel bij deze vijf jaar gerijpte wijnen. Adam ruikt in de Moulin-a-Vent anijs en mint. Het is een serieuze neus: rijk! Zelfs wat lichte truffel. Mooie zuren, ik vind de neus zelfs iets beter dan de smaak, de wijn smaakt na afloop fantastisch bij de reblochon van Paul.
Domaine de la Creuze Noir 2005, Julienas, D en C Martin
Rob noemt deze wijn een crowd-pleaser (allemansvriend) en geeft de voorkeur aan de Morgon 2005. Ik vind dit misschien wel de mooiste wijn in de proeverij. Doffe kleur. En de neus is – wat staat in mijn aantekeningen? – vies! Rioolputje. Vies, staat er. De gamay is zich dus aan het ontwikkelen naar een Bourgogneneus, een stalluchtje, mest. De smaak is echter waanzinnig mooi: aangenaam, rondeur, vlot en frivool. Hmmm. Als je dit in de kelder hebt, puur geluk.

Domaine Gaget 2005, Morgon Cote du Puy
De mooiste wijn zegt Rob. Ik ruik licht caramel, kreupelhout, de smaak is volslank, best wel prettig, een goede balans en – toegegeven - héél verfijnd.

Domaine des Chazelles 2000, Vendange de Novembre, J Ghaland
Dit is een curieus glas: chardonnay die geoogst is in november. Het domein ligt in Viré-Clisse. In de neus: griotten en marsepein, Sinterklaasneus, een zweem van jasmijn ook. Dikke wijn, vrij hoog in alcohol en ook in bitters. Waar je misschien door de neus een zoete wijn verwacht, is het een kurkdroog glas. Wijnvriend Henk – die Hans aan zijn fantastische collectie Crus helpt en goed thuis is in Beaujolais – geeft aan dat de wijn prima combineert met ganzelever. Die dromen we er even bij.

2 opmerkingen:

Rob van Ginneken zei

"2005, Morgon Cote du Puy, De mooiste wijn zegt Rob." Nou, ik vond hem zéker ondergewaardeerd in de serie, de andere 2 waren wat (te)zoet naar mijn idee. De mooiste wijn van de avond was toch de Fleurie in serie 2, vond ik. En inderdaad, net als jij vond ik de Regnié de meest typische én goede Beaujolais!

Peter van den Besselaar zei

Domaine du Pont de Jour 2007
Fleurie, Fam.Depardon

Mijn aantekeningen zeggen: caramel en kastanjechampignons in de neus, sappige smaak maar ook een tikje vluchtig. Ik heb ook opgeschreven dat Nello rozen ruikt en de wijn jammig oordeelt.