zaterdag 25 maart 2017

Saint Emilion proeverij


Familie Becot tijdens oogsttijd
Saint Emilion is met 5.565 hectares wijngaarden het grootste Bordeaux wijngebied. Hiervan zijn maar liefst 3.739 hectares Grand Cru wijngaarden, 1.826 hectare is van niet geklassificeerde wijngaarden. Sympathiek is dat de classificatie iedere tien jaar een aanpassing krijgt, het laatst in 2012. De beste wijngaarden hebben een kalksteen ondergrond (Côtes) hoewel er ook veel goede wijn komt van de zanderige kiezelbodem (Graves) die grenst aan Pomerol. De gemiddelde wijngaard is in Saint Emilion maar zeven hectare groot. 

We proeven met het Wine Folly proefwiel van de merlot druif. Ja, als je ziet wát je kunt ruiken, dan ruik je dat ook, zei Willem Jan. Da’s natuurlijk waar. Maar ik kreeg nu associaties (kleipot, anijs, vijgen) die ik anders niet geroken zou hebben. De proevers hebben allemaal een puntenwaardering gegeven met het cos systeem (20 punten). Van de 144 uitgebrachte scores waren wijnen zes keer volgens de proevers ‘niet in orde’, werden zeventwintig keer wijnen beoordeeld als echt mooie wijnen en tien keer wijnen beoordeeld als topkwaliteit. 




Hieronder in volgorde van oplopende waardering de wijnen beschreven.

Château Franc Bigaroux 2005 Saint Emilion Grand Cru
Biologisch bewerkte wijn, buurdomein van Canon La Gaffeliere. Neus met leer, potgrond, bramen, cederhout, kruiden en wat anijs. Wij proefden deze wijn eerder op de sociëteit, met meer zeggingskracht, wellicht aan het afbouwen. Door een proever gewaardeerd als topkwaliteit. 

Gemiddelde waardering 13,3 punten / mijn waardering 12 punten 


Château Faizeau 2005 vieilles vignes Montagne Saint Emilion
Deze satelliet wijn werd stroef genoemd. Ik hou van de gerijpte geur: herstbos en licht truffel. Van hele oude merlot-stokken. 

Gemiddelde waardering 14 punten / mijn waardering 14 punten

Château de Lussac 2010 Lussac Saint Emilion
Deze satelliet wijn proefden we al vaker. Belgische eigenaar, serieus werkend domein. Ik vind de wijn nog te jong. Vol fruit in de geur, ook een zoetje, laurier, houttonen, chocolade. Goede zuren nog een tikje straf. Kijk uit naar deze wijn voor een prima prijs/kwaliteit verhouding. 

Gemiddelde waardering 14 punten, mijn waardering 15 punten. 

Château La Dominique 2010 Grand Cru Classé                
De enige wijn van de Graves ondergrond in de proeverij. De wijngaard grenst aan die van Cheval Blanc, het buurdomein dat voor de 2010 een prijs vraagt die maar liefst negentwintig keer hoger ligt dan La Dominique. Ik vind de wijn erg gesloten en nog weinig geven, te streng. Andere proevers zijn al enthousiaster: liefelijke neus en stevige smaak, bramen, kersen, pure chocolade en anijs. Ook een groente impressie. 

Gemiddelde waardering 14,3 / mijn waardering 13 punten 

Château l’Arrosee 2010 Grand Cru Classé                                    
Wijn van het kalkplateau, is in 2013 opgegaan in buurman Quintus, een wijn die drie keer zo duur is. Die Bordeaux wijnboeren weten hoe ze geld moeten verdienen! Veel positieve commentaren: kersen, frambozen, munt en jammige geur. Honingdrop in de neus. Mon Cherie. Vol van smaak en mooie bitters. Kruidig, duidelijk nog potentieel. 

Gemiddelde waardering 14,6 / mijn waardering 15 punten 

Clos de l’Oratoire 2010 Grand Cru Classé                         
Van de noordoostelijke hellingen. Een von Neipperg domein, zelfde eigenaar als d’Aguilhe in de Côtes de Castillon en Canon La Gaffeliere en La Mondotte in Saint Emilion. Rijke geur met ceder, kers en chocolade. Klassiek, laurier, tabak, salie en melkchocolade, nog duidelijke bitters en tannine. Door twee proevers gewaardeerd als topkwaliteit. 

Gemiddelde waardering 15 punten / mijn waardering 14 punten

Paardenkracht op Troplong Mondot
Château Troplong Mondot 2004 Grand Cru Classé
Hoogste punt van het kalksteenplateau, werd in 2012 geclassificeerd als Premier Grand Cru. Vrij strenge smaak, vind ik. De proevers: zoethout, koffie, leer, zwarte kersen, pruim. Zwoele afdronk. Ik ruik stront, zegt Eric en met een vette glimlach, maar ik vind het toch lekker. Door twee proevers gewaardeerd als topkwaliteit. 

Gemiddelde waardering 15,8 / mijn waardering 16 punten

Château Beauséjour Becot 2004 Premier Grand Cru Classé    
Stallucht, fantastische smaak. Commentaren: prachtige wijn, ales erop en eraan. Complexe geur met mest en leer, heel goed in elkaar verweven. Vijf proevers waarderen deze wijn als topkwaliteit, Jaap geeft zelfs een perfecte 20-score. 

Gemiddelde waardering 16,3 / mijn waardering 17 punten.
 


Uitdrinker : Château Soutard 2008, Grand Cru Classé
Bij de fantastische Nederlandse kazen van Paul Heemskerk drinken we nu eens geen zoete uitdrinker, maar een mooi op dronk zijnde Soutard, met heel frivole zuren en veel levendigheid. Geen puntenwaardering gegeven.


Geen opmerkingen: