zaterdag 5 december 2015

Blindproeverij om land, streek en druif vast te stellen: kunnen we determineren of is het raden naar….?

Les Damodes in Nuits Saint Georges
Claartje Grielis laat ons blindproeven. En wel heel erg blind: in twee van de vier series (van drie wijnnen ieder) wordt alleen aangegeven dat de wijnen ieder uit een ander land komen. Nou, vooruit:  ook dat één wijn van twee, en de twee andere van één druivensoort zijn gemaakt. Dat helpt ... ;-) In de andere twee series weten we tenminste nog dat alle drie de wijnen uit één en hetzelfde land komen; de rest mogen we er zelf bij raden.
 
In de eerste serie staat duidelijk herkenbaar een Sauvignon Blanc, zó stuivend dat de wijn wel uit Nieuw-Zeeland moet komen. Dat doet-ie dan ook, de wijn van Peter Yealands. De eerste wijn leek mij typisch Duits, qua neus, prikkeltje, moderne en sappig fris, en dat klopte bijna: het is de Colonjes Knapse Witte 2014 uit Groesbeek. Knap gemaakte wijn. Helemaal eens trouwens met René van Heusden in zijn laatste column in PersWijn deze week: Nederlandse wijn moet je níet anders proeven, die moet je gewoon langs dezelfde meetlat leggen als Franse, Spaanse etc. Deze van Colonjes kan dan gewoon méé.  De derde wijn was een Chenin Blanc van Cederberg 2014 (ZA); ik vond ‘m moeilijk te plaatsen door de mix van frisse en wat rijpere tonen, iets biscuit-erigs; weer een bewijs dat ZA mooi en interessant wit maakt.

Eén land, drie streken. De tweede wijn kom mij wel bekoren. Klassieke, ambitieuze neus, toef hout en kruiden, behoorlijke tanninestructuur nog. Mijn wilde gok was Priorat, maar het bleek een Graves 2010 Chateau Maillard. Over de derde wijn was discussie. De documentatie spreekt over spreekwoordelijke leer- en stalgeuren als typisch St. Joseph, maar volgens mij en een aantal andere proevers was deze wijn niet helemaal zuiver, te snel geouderd.

In de derde serie (“Drie Landen”) eerst een pinot noir van Brogsitter, de Ad Aram 2012, met nogal wat restzoet, wat een aantal proevers aan de Nieuwe Wereld deed denken. Een mooie tweede wijn, met kersenbonbons, wat alcoholisch wellicht, maar toch indrukwekkend. Het blijkt een Portugese wijn: de Torais 2007 van Herdade de Torais. De derde wijn, wat gesloten, suggestie van vleesjus in de neus, met een soepele aanzet en rijpe tannines, komt van de andere kant van de grens: het is een Toro 2008 (Bodegas Fariña, Gran Collegiata Campus).

Tja, en dan die laatste serie. “Een Land, drie streken”. Wat hebben we nog niet gehad, qua land waar je wel drie streken zou moeten kennen? Italië. Zo heeft een proever, bekent hij,deze serie benaderd. Ik denk (en weet) dat hij niet de enige was...  Nou, dan is de eerste wijn een Nebbiolo, de tweede een Chianti Classico, en de derde zal dan wel uit Zuid-Italië komen. Veel proefnotities met ‘zuren’ maar niet van de Proefkampioen, die twijfelt mede daardoor aan Italië. Terecht: de Barolo blijkt een Nuits Saint Georges Les Damodes 1er Cru 2011 van Domaine de la Vougeraie (Les Damodes, nu ik ’t tik besef ik dat ik die een tijdje geleden proefde bij Fourcroy, en ja daar vond ik m ook al lekker),de Chianti transformeert ineens in een Margaux (Desmirailles 2010; rijpe bessen en iets bloemige neus, hout, vol, eerder lage zuren, nog wat drogende tannine) en dat “Zuid” hadden we in ieder geval goed: het blijkt een Rhônewijn uit 2007, de Vin de Monsieur le Baron de Montfaucon. “Lekker” staat er in mijn aantekeningen, en warm, kruidig fruit, zwoel, vol, intens, en toch fris en in balans.

Ik heb niets opgeschreven over de uitdrinker: Alvear Pedro Ximénez de Añada 2011 Montilla Moriles DOC.  Deze wijn kreeg 100 punten van Robert Parker, en ik heb me bij het proeven volledig gefocust op of de wijn die alle honderd waard is. Erg lekker, en typisch dikke, geconcentreerde PX. Jazeker, 100 punten is wel erg veel. 

Zó blindproeven is aan mij persoonlijk niet besteed; lesjes in bescheidenheid biedt het leven al meer dan voldoende, maar we hebben wel weer een paar mooie wijnen geproefd; dank daarvoor Claartje! 

Verslag en proefnotities Rob van Ginneken

Geen opmerkingen: