vrijdag 15 mei 2015

Wijnen uit Chili: jam of wijn?

Cassablanca vallei
Gerard van Avendonk (die nooit een vlieg kwaad doet) provoceert. Met de titel “jam of wijn?” voor zijn proeverij. Bij wijnen uit Chili horen we heel vaak de term “jammig” om de wijn te omschrijven. Halverwege de proeverij heeft Gerard al twee keer gevraagd ‘Jam?’ maar is de term nog nauwelijks gevallen. Maar ja, we hebben een bubbel, witte wijnen en een rosé gedronken. Daarna bij de rode wijnen komt de term toch weer om de hoek kijken. 

Secret du Manent 2013 Colchagua Valley, viognier
Berry ruikt perzik en citrus, hij noemt de wijn stevig. Ik ruik brandnetel en wat buxus, de wijn is soepel met een duidelijk bittertje in de afdronk. Redelijk mainstream, maar toch niet helemaal een allemansvriend. 

De niet houtgerijpte chardonnay van Valdevieso 2012, een Grand Reserva met wel gedeeltelijke houtvergisting, heeft een gesloten neus en deugt eigenlijk in alles, niks mis mee, maar toch mis ik karakter en charme. 

Toro de Piedra 2012 Maule Valley Grand Reserva chardonnay
Hartendief van Gerard. Love it or hate it. Goudgele kleur, vanille en perzik in de geur, wat abrikoos. Goede balans en veel body met een prominente roomboterbabbelaar. Voor de een is het houtgebruik fors overdreven, voor de ander is dit een heerlijke wijn. In dit geval behoor ik tot de laatste categorie. 

Wat is dat nou, die jam-toets? Ik proefde in de afgelopen week gangbare, vriendelijk geprijsde Franse wijn. Een Bourgogne zonder meer uit 2013 van Desertaux-Ferrand, die ik aanzag voor een Italiaanse wijn vanwege een hoge zuurgraad, dat maakte de wijn interessant. En een Vieille Eglise 2012 uit de Côtes du Marmandais gemaakt van merlot, abouriou en malbex. Deze wijn heeft een sombere paars-bruine en diepe kleur, de geur laat zich niet gemakkelijk ontdekken, ik ruik wat bessen en licht vanille. Volle smaak met zacht fluwelen aandronk, maar ook erg hoekig. Die beide Franse wijnen hebben karakter, ze zijn eigenzinnig. Dat is wat ik mis in veel Chileense rode wijnen. 


Merlot 2011 Montes Alpha Colchagua Valley
Rob noemt de wijn té rijp, hij mist het spel in de wijn. Nello noemt de wijn oké, het fruit proef je terug in de zuren. Noël proeft drop in de aanzet. Ik vind het een mooie restaurant wijn voor in een wijnarrangement. Eén glas is precies voldoende, daarna verveelt de wijn. Een warme neus, heel rijk en aards, met een rubbertoets. Véél concentraat, een echt powerhouse, voor mij veel te krachtig en te weinig finesse. 

Cinsault 2012 de Martino Viejas Tinajas
Super leuk gevonden curieus glas, want wanneer drinken we nu 100% cinsault? Deze wijn is gerijpt op 100 jaar oude amfora’s. Dat is een trend, we proefden dit seizoen al verschillende keren zo’n op amfora gerijpte wijn. Noël benoemt bouillon in de geur, geeft de balans een dikke voldoende en noemt de wijn een Cru de Beaujolais type. Ik ruik aardbeien, zeg maar aardbeien in het kwadraat, een heel expressieve geur, jammig en ook een stoftoets. 

Vina von Siebenthal Parcela #7 2011
Deze wijn is een ongefilterde Grand Reserva gemaakt van een Bordeaux blend druiven: merlot, cabernet franc, cabernet sauvignon en petit verdot. Nu is Noël kritisch: bijenwas neus en te sterke bitters, zuren zijn nagenoeg afwezig. Ik ruik eucalyptus en proef een jammige (!) afdronk. 

Valdivieso Pinot Noir Grand Reserva 2012 Valley de Cassablanca
Hartendief van Gerard. Deze wijn neemt mij ook helemaal voor zich in: pinot neus met veel elegantie, ook wat kruiden en prettige balans. Na de dikke en uitgesproken wijnen, is dit de eerste wijn waar ik echt blij mee ben. Maar ja, ik ben dan ook geen Chili aanhanger. Ze mogen van mij wat meer terroir getypeerde wijnen maken, iets minder middle of the road. De Chileense wijnen zijn nooit echt slecht, maar laten het hart van de wijnliefhebber onvoldoende sneller kloppen.  

De uitdrinker is een ware verrassing, Toro de Piedra 2012 Late Harvest uit de Curico Valley gemaakt van semillon en sauvignon blanc. Ik ruik honing, perzik en abrikoos. Een heel mooie balans, een zuivere wijn, met wat botytristonen, geen moment te log, maar heel vief en met veel spel. 

Een heerlijke avond, ook in aanloop naar de Grand Prix Saint Hubert, bedankt Gerard.

Geen opmerkingen: