zaterdag 23 februari 2013

Mijn wijnen - van Paul

Troplong Mondot
We kennen het gezegde: toon me uw boekenkast en ik zeg u wie u bent. Eigenlijk kun je dat met een wijnkelder ook zeggen. Paul Heemskerk schenkt ons ‘MIJN’ wijnen. Als ik goed luister, heeft Paul zijn wijnmomenten, bijvoorbeeld de thuiskomwijn, de lekker-ontspannen wijn en feestwijnen. We proeven een serie Spaans en een serie Loire, gevolgd door Italiaans, Bordeaux en Rhone om weer af te sluiten met Loire. Er zitten allerlei karakteristieken in de wijn: van elegant-ingetogen tot expressief-vurig.
 
Montespina 2011 Rueda
Gemaakt van sauvignon blanc. Ik vind dit de mooiste wijn uit de Spaanse witte serie, ook al is het de eenvoudigste (we proeven ook godello en albarino). Kees ruikt citrus, kruisbes en banaan. De neus is expressief met kruisbes, de smaak rond en lekker. Viefe en opwekkende wijn.
Sancerre 2011, Domaine Reverdy Ducroux, Clos du Roy
Da’s een beste wijngaard, dat ommuurde gedeelte van de koning. De neus van deze wijn (ook van sauvignon) gedraagt zich als een pauwestaart, steeds ontdek je weer iets nieuws: mineralen, kruidigheid, vrij expressief en harmonieus. Just ruikt wat hars, HansL ruikt een botertje, brood, meloen en anijs. De wijn is sappig met een piepklein zoetje en goede zuren. Fraaie Sancerre.
Pouilly Fumé 2009, De Ladoucette
Hartendief van Paul. Gemaakt van sauvignon. Zelf dacht ik even aan riesling, omdat het zo’n fijne strakke wijn is. Just ruikt bloemen, boter en honing, HansL wat vuursteen, peper en natte wol. De neus geeft me weinig, vind ik: zeelucht, mineraal, zoutig. Wat vooral in de strakke smaak opvalt is de finesse van de wijn, heel erg mooi.
Dan staan er een Rhonewijn en een Piëmontese wijn naast elkaar. Ze krijgen beiden goed commentaar.
Barbera d’Alba 2009, Sovrana Batasiolo
Kees ruikt wat mint, Berry kersen, leer, lijm. Ik vind de neus expressief met drop, kersen, romig. De leifelijke smaak heeft sap en rondeur, lekkere wijn die goed na blijft hangen.
Crozes Hermitage 2007, M. Chapoutier
Berry herkent Rhone (de wijn is gemaakt van syrah) en benoemt tijm, kruiden, drop en salmiak. Mijn aantekeningen: kruidigheid, mineralen en vuursteen. De wijn is nóg liefelijker en eleganter dan de vorige. Knappe prestatie.
Nebbiolo d’Alba 2004, Tenimenti, Fontanafredda
Rob ruikt potloodslijpsel en rozebottel, Twan inkt, leer, tabak, cacao. Ik ruik kruidigheid, wat rood zomerfruit en later mineralen. Wow, dit is elegantie, mooi gerijpt. Strakke smaak, wellicht tikje kortaf. Mooie Piëmontese wijn.
Barolo 2004 Batasiolo
Hartendief van Paul. Twan ruikt kers, framboos, cassis, waar Rob juist wat fruit mist en Noël de frisse neus roemt. Ik ruik cederhout en herfstbos, de wijn heeft goede zuren, is harmonieus en hangt goed na.
Château Troplong Mondot 2004, Saint Emilion
Twan noemt de wijn bijna zwart en ruikt rood fruit en caramel, Noël ruikt wat natte wol en vindt de wijn nog te jong. Rob ruikt cocos en leer, maar vindt dat de wijn wat spanning en vulling mist. Voor mij is dit dé wijn van de avond: Rijke neus met een hoofdletter, wulps en zwoel ook. Sappige en volle rondeur, duidelijk gemaakt met nieuw hout, een edele wijn met een hoge slikfactor.
Tot slot proeven we nog twee Vouvray wijnen van het huis Monmousseau bij geitenkaas.
Vouvray 2011, Château Gaudrelle, Monmousseau
De wijn is droog gevinifieerd (in vouvray is sec, demi-sec en moeulleux). Gemaakt van chenin blanc. Kees proeft een piepklein zoetje en ruikt wat honing. De wijn is wat mij betreft te typeren met drie woorden: loupezuivere neus, minerale en elegante smaak.
Vouvray 2011 Turonien, Alexander Monmousseau
Het verschil met de vorige wijn is ‘op nuance’ te proeven. Want ook deze wijn is loupezuiver. Paul vertelt dat de wijn nog best wat jaren in de kelder mag en zich dan nog méér geeft. Ook hier weer die zuivere neus, maar nu ook met bloemetjes. Lenige en vooral delicate wijn, erg mooi.
De kelder van Paul heeft voor veel stemmingen en momenten een juiste wijn.
 

Geen opmerkingen: