zondag 1 april 2012

Languedoc proeverij: horizontaal en verticaal

Wijnaffiche
Alleen al de aanblik van die kleurrijke jasjes rondom de flessen als je binnenkomt… dat maakt blij. De inhoud van die flessen, wijnen uit Languedoc, maakt ook blij. Adam van der Linden is verknocht aan de wijnen uit dit gebied. Het is bekend, ik hou van proeverijen waarbij flessen op tafel komen die onze leden zelf ter plekke hebben gekocht; wie verknocht is aan een wijngebied, er vaak komt, die kent de weg.
Deze avond proeven we (dat blijkt na het onthullen) vijf jaargangen van de Cuvee Saint Fructueux van Domaine Pujol-Izard. Ooit dronken Adam en Loes die wijn, toen ze na het eten in een lokaal restaurant, nog geen zin hadden om naar bed te gaan. De sommelier werd advies gevraagd: wát zouden we nu kunnen drinken? En dat werd dus Cuvee Saint Fructueux. Wat ongetwijfeld de aantrekkelijkheid van die wijn vergroot, was dat Adam er maar enkele mocht kopen. M o c h t kopen, lezers. Enfin, tijden veranderen. Adam heeft inmiddels een selectie van die Cuvee in de kelder. En het goede idee om dat met wijnvrienden te delen. Daar houden we van! Nous avons commencé la dégustation.

We laten de mond wennen aan wijn met een mooi glas Voirin Jumel Cuvee 555 champagne, die voor mij opvalt door een adembenemend mooie afdronk.

Domaine Pique Perlou 2005, Minervois, Cuvee La Sellerie
Witte wijn van 100% grenache blanc. De meeste proevers geven de voorkeur aan de gerijpte cuvee – deze staat naast dezelfde wijn uit 2007, die ik zelf iets hoger scoor. Goudkleurig. In de neus wat mineraal en olijf. Kees ruikt banaan, viool, peren en wat boenwas. Noël roemt de beschaafde aanzet en het evenwicht in deze wijn. De wijn heeft veel kracht en zit goed in zijn alcohol. Voor mij onmiskenbaar een eetwijn.
Le Marselan 2008, Domaine Pujol-Izard, Pays d’Oc (Minervois)
Wijn gemaakt van de druif Marselan, tikje curieus en daarom leuk. De Marselan is in 1961 op de domaine de Cazes ontwikkeld: een kruising tussen cabernet sauvignon en grenache noir. Het is een kleine druif die vroeg rijpt en complexe wijnen geeft met veel kleur en aroma’s van onder andere cassis, kruiden, frambozen cacao. Proeven we dat terug? De kleur in het glas is diepdonker met een bruine rand. De neus is voornamer dan de gewone Pujol-Izard Minervois die ernaast staat, ik ruik kers. De smaak heeft veel body en rondeur, sappige wijn. Later ruik ik in de neus ook iets van ijzer. Hans vdH is heel enthousiast over de wijn: warm, kruidig, vol en krachtig met een behoorlijke afdronk. Apart om te drinken, zo’n lokale druif. Een pareltje uit de kelder, trouvaille.
Domaine Pujol-Izard, Minervois, Cuvee Saint Fructueux, is gemaakt van 95% syrah aangevuld met grenache. Hieronder staan de aantekeningen in de volgorde waarin de wijnen op tafel stonden (blind).
Jaargang 2005
Kreupelhout in de neus. Toos ruikt iets medicinaals, noemt de wijn wat scherp en met hoge zuren. Ik proef een zacht zoete aanzet, goede rondeur, toegankelijk nu al en lekker sappig. Rob noemt de wijn intrigerend. Een *-ster in mijn classificatie.
Jaargang 2004
Potverdorie, wat een mooie neus: koffie, mocca, espresso, mooi staat met een uitroepteken in de aantekeningen. Toos ruikt tabak en zoethout. Berry roemt het frisse, sappige fruit in de wijn. Ik proef een zoete aanzet, soepele en tegelijke elegante wijn. Hartendief van Adam. Twee **-sterren in mijn classificatie.
Jaargang 2009
Wow! Rijke en voorname neus, die voluptueus overkomt. Toos ruikt chocolade, terroir en vanille/hout. Een zacht karakter met nog jonge tannines. Rob noemt de wijn te zwaar aangezet, hij ruikt iets liquoreus, lijm en denneboom-naalden. De smaak is sappig en nu al erg lekker, dit is een verfijnde charmeur. Drie sterren **(*)-sterren in mijn classificatie.
Jaargang 2008
De neus komt bij mij in dit stadium gesloten over. Ik vind het prettig dat Adam dat ook zegt: de wijn is nu moeilijk te proeven. En zo zie je maar, lezers, wijn leeft! Zo’n wijn op fles gaat door allerlei fases, zoals in een mensenleven. Deze zit nu even in een barse pubertijd, die moeten we de tijd gunnen. Toch vinden enkele proevers dit het beste glas. Die proeven daar kennelijk doorheen, wat ik altijd heel knap vind. Rob roemt het fruit, het hout valt bij het proeven weg, de wijn is vief, sappig en in balans. Daar heeft hij een goed punt. Mijn aantekeningen van de smaak: hap sap/positief, mooi concentraat met kersen. Een *-ster in mijn classificatie.
Jaargang 2007
Deze wijn krijgt de voorkeur van de meeste proevers. Toos roemt de elegantie. Berry noemt de wijn nog wat gesloten, maar proeft frisheid en zuren. Mijn aantekeningen: rijke en geconcentreerde neus, te jong nog. Kreupelhout. Smaak is mooi afgerond. Hartendief van Adam. Een *-ster in mijn classificatie.
Domaine des Aires-Hautes 1999, Minervois, Malbec
We proefden deze wijn eerder in april 2011 én in april 2010 – beide keren maakte de wijn indruk. Nu ook. Voor mij was het één van de wijnen van de avond. Bruine rand. Claartje ruikt krentjes, Noël benoemt de neus als floraal met wat boenwas. Paul vindt de wijn erg mooi geouderd met drop, vanille, hout in de neus. Ik ruik tertiaire tonen, dat lekkere stalluchtje, sigarenkistjeshout en koffie. Prachtige balans in de wijn  die heel mooi nahangt. Goed op dronk. Dit is kracht gecombineerd met elegantie.
Domaine Pique-Perlou 2007, Minervois, Cuvee La Sellerie
De rode variant. Hartendief van Adam. Gemaakt van oude stokken carignan met iets syrah. Paul roemt de prachtige neus met iets van aarde en mos. De wijn heeft iets van een jonge vintage port. Noël vindt de wijn nog iets groenig, hij ruikt een medicinale neus en wat jodium. Rijke en voorname neus, dat komt van de 24 maanden houtrijping die deze wijn kreeg. Met zo’n neus denk ik al gauw aan een feestwijn, voor het vieren van een verjaardag, huwelijksdatum of om het leven te vieren. De wijn heeft veel power, is straf in de mond, duidelijk geen allemansvriend. De wijn is voor een derde opgevoed op nieuw hout, er is maar 17 hectoliter gemaakt per hectare. Ook weer zo’n pareltje in de kelder. Zeker goed voor de volgende tien jaar. Ik hoop dat we deze wijn over enkele jaren terugproeven. 

Geen opmerkingen: