zondag 25 maart 2012

Tour de France met veel sterren

Wijnaffiche
Wijndrinkers zijn gelukkiger dan niet-wijndrinkers. Wie matig drinkt staat optimistischer in het leven dan wie de fles links laat liggen. De onderzoeksgegevens zijn gepubliceerd in European Journal of Clinical Nutrition. En het onderzoek is gehouden in… juist: Frankrijk. We proeven Franse wijnen. Een mooie Tour de France maken, laat dat maar aan Dimph Oerlemans over! Ik heb bij nagenoeg alle wijnen sterren genoteerd en ben heel enthousiast over een heuse trouvaille. Er zijn ook moeilijke momenten op deze avond dat de lente in de lucht hangt, ik hoor een gewaardeerd proever tamelijk hopeloos die Gamay niet herkent. En ach… zelf zie ik de chardonnay van een mooie chablis aan voor een sauvignon uit Pouilly Fumé. Dimph heeft de wijnen ook goed, spannend, neergezet. Allons…

2009 Saint Joseph, Cuvee Parsifal
Gemaakt van 100% marsanne. Viooltjes neus, ook met jasmijnimpressie. Vluchtig, wat amandelen. Stevige body en veel power. Mooi glas witte Rhonewijn.
2010 Chablis Premier Cru Fourchaume, Les Valery, Durup
Aan het eind van de avond bij de kaas is deze wijn van 100% chardonnay nog steeds prachtig. Expressieve neus, Kees noemt die stuivend met citrus en ananas. Viefe, elegante wijn, lekker strakdroog, goed nahangend. En Dimph weet een aardig detail: deze Chablis is indertijd geschonken bij de vijftigste verjaardag van de Britse prins Charles. Leuk om te weten, het geeft een extra dimensie als een wijn verbonden is aan een verhaal.
2009 Beaune 1er Cru Les Cent Vignes, Domaine Besancenot
Granaatrode kleur. Kersen in de neus, zegt Rob, die de lichte wijn elegant noemt. Gemaakt van 100% pinot noir en dat geeft de wijn een werkelijk prachtige neus, een combinatie van mineralen en fruit, die zich langer in het glas steeds expressiever toont. Sappig klassiek glas met charme.
Na twee vrolijke Cru de Beaujolais (Julienas en Saint Amour) krijgen we twee wijnen in het glas die ik in Zuid West plaats, maar waarbij ik werkelijk geen moment denk aan Bordeaux. Stom, stom, stom. Het blijken een geklasseerde Grand Cru Classé en een Cru Bourgeois te zijn: Château Cantemerle 2009 en Château Fourcas Dupré 2001. De eerste toont zich met een zwoele neus met morelkers toch nog ontoegeeflijk in de smaak, voor mij te jong nog, maar zal zich bloedmooi ontwikkelen, staat in mijn aantekeningen.
2001 Château Fourcas Dupré, Listrac
Nee, dan deze wijn. Met zekerheid op dronk, Adam ruikt mineralen en stal, Kees typeert de belegen neus met drop en laurier, terwijl Paul jodium en medicinale tonen ruikt. Ik zit bij dit glas intens te genieten: gerijpte tertiaire tonen, tabak, leer en stal-associaties, later ruik ik rozen en moet onwillekeurig aan Piëmonte denken. De wijn is qua smaak heerlijk op dronk. “Schreeuwt om een kippetje uit de oven of een stuk belegen kaas” staat in mijn aantekeningen.
In de serie daarna komt een hartendiefje van Dimph in het glas.
2008 Château Pedesclaux, Pauillac, Grand Cru Classé
Hartendief. Deze sappige wijn heeft een mooie expressieve neus, waarin ik een mandje rood zomerfruit en viooltjes ontdek, ook zoete pijptabak, echt heel fijn. Claartje ruikt vanille, chocolade en steranijs, Kees mocca en chocolade, Paul cederhout. In de smaak een zweem van hazelnoot, best wel frivole smaak (verwacht ik niet bij een Pauillac GCC) met een lekker zoetje in de afdronk. Verrassend.
2007 Château Le Bosq, Saint Estephe
Noël ruikt fruit, natte wol en noemt de neus krachtig geëvolueerd. Laat ik daar van houden: lekkere diepe neus, complex gelagerd, rijke en voornaam. Ondanks zijn kracht is de wijn sappig met hap sap concentraat.
2005 Domaine du Bois de Simon, Cuvee Louis Camille, Côtes de Brulhois
Deze VDQS wijn is een hartendief van Dimph. Ik vind het dé Trouvaille van de avond! Gemaakt van 1/3 merlot, 1/3 cabernet sauvignon en 1/3 cabernet franc. Een selectie van oude wijngaarden. Wow, wat een neus: uitwaaierend als een pauwestaart, ik ruik cederhout en lavendel, later mineralen en nog later vanille. Noël benoemt jasmijn, Paul mocca. De wijn is nu nog straf in de smaak, zeer complex. Ik vind de wijn nu te jong, maar enkele uren in de karaf en een gebakken steak moeten de wijn goed doen. Bijzonder leuke wijn.
2004 Château Bouscassé, Cuvee Menhir, Côtes de Gascogne
Deze Cuvee van 50% tannat en 50% merlot ken ik nog niet. Brumont heeft hiermee een wijn gemaakt die wellicht net iets sneller dan de 100% van tannat gemaakte wijnen op dronk komt. Dus spannend om te proeven, nu acht jaar oud. Noël is enthousiast over de rondeur en balans in de wijn. Hij zegt de neus wat klein te vinden met leer als dominante associatie. Ik vind de wijn een prettig stinkertje hebben en iets van verwelkte rozen, pietsie rubber. De smaak is sappig. Mooie wijn om nu te drinken. 

Geen opmerkingen: