woensdag 29 september 2010

Oostenrijks wit blind proeven

Onder het motto Oostenrijk, wit wat er in het glas zit, brengt Wil Vennix 13 monocepages uit 2009. Steeds series van twee wijnen. Per glas de keuze uit drie druiven. Met uitstekende beschrijvingen. Ik voel me altijd héél klein worden tijdens zo’n blindproeverij. Je wilt je niet laten beïnvloeden door de omschrijvingen: lees je over de geur van weidebloemen en walnoten (Neuburger), dan ruik je ineens die walnoten. De beste methode is éérst wijnen beschrijven en later pas beschrijvingen bekijken. Maar dan… merk je hoe enorm lastig het is om geur en smaak zorgvuldig te beschrijven. Wat heb ik aan mijn aantekeningen zoals ‘milde zuren’, ‘hoge zuurgraad’, goed concentraat, als ik geen perzik, reine-claude of kaneel proef. Hoe-dan-ook: zo’n zorgvuldig gedocumenteerde proeverij van witte wijnen uit één jaar is een feestje. Een echte liefhebbersproeverij, daar kan geen commerciële proeverij aan tippen.

Zantho 2009, Muskat Ottonel, Andau Neusiedlersee
Deze wijn roept wat discussie op. David noemt de neus muskaat expressief en de smaak puntig, smal. Ik ruik jasmijn in de fraaie neus en een mooie kruidentoets. De smaak heb ik met een positieve intentie als een vluchtige, sappige flierefluiter omschreven. Lekker glas, waarbij ik moet denken aan Thaise maaltijden of een boerse pasta met kippelevers.

Anniger Stadlmann 2009, Zierfandler, Traiskirchen Thermenregion
Rokerige neus met wat asperges. David ruikt appelmoes, peren en tabak, de fruitgedomineerde wijn omschrijft hij ook als ‘as’ in de mond. Sappige wijn met flink concentraat en een stevig bittertje. Hartendief van Wil.

Steinfeder Marienfeld Jamek 2009, Grüner Veltliner, Wachau
Jan ruikt krijt en rabarber in de neus, roemt de balans en mooie zuren van deze wijn. Ik vind de neus gesloten, de smaak streng met dominante zuren in de verder ranke wijn. Nog erg jong, een fraai aperitief- en eetwijn.

Mitterwiese Stadlmann 2009, Neuburger, Traiskirchen Thermenregion
Ik ben enthousiast over deze sappige wijn: in de neus een bescheiden bloemetje, wat peren, jasmijn en een honingtoets. Jan ruikt oud brood dat getoast is en ook honing.

Nigl 2009. Gelber Muskateller, Senftenberg, Niederösterreich
Kijk, zo’n wijn moet je leren kennen. Op onze proeverij kunnen we de nieuwsgierigheid naar zo’n curieuze druif stillen. Muscaat en bloemen in de neus, een smaak met veel mineralen, bittertje, hoge zuurgraad en verrassend veel kwaliteit. Erg fraai, is een sierraad voor de kelder.


Günther & Regina Triebaumer 2009, Fürmint, Rust Burgenland
Onmiskenbaar ruik ik hierin de fraai ruikende rozen uit de tuin van oma. Druivige neus ook. Werkelijk prachtig. De wijn heeft ook een pracht concentraat.

Waar we de wijnen per serie hebben besproken, onthult Wil de identiteit pas nadat we alle wijnen hebben geproefd. “Ik heb er ook moeite mee om de wijnen te herkennen”, zegt Wil. De wijnen zijn door de bank genomen fris, goed drinkbaar en aantrekkelijk. Het uitpakkend van de flessen maakte me steeds blijer. Een druif kan maar één keer voorkomen, vertelt Wil. Determinerend en deducerend kom ik uiteindelijk tot een score van 10 uit 13, dat is een mooie stimulans voor het zelfvertrouwen.

Lenz Moser Prestige 2006, Trockenbeerenauslese, Cuvé Sämling 88 (Scheurebe), Niederösterreich
De uitdrinker is een drie *-sterren wijn. Dan is er niets meer te wensen, dan is de wijn een plaatje. Of nectar. Véél botytris in de neus, de edele rotting van de druiven. Enorme zuurgraad en heel veel concentraat. Dit is pure elegantie. Vermoedelijk een wijn die ook het eeuwige leven heeft. Een mooie feestwijn, prachtige dessertwijn, een voorbode op verblijf in hemelse sferen.

Geen opmerkingen: